Autohifi

 

    Každý ,,hi-fík‘‘ očekává od své audiosoustavy zážitek jako na koncertě. Nemyslím jen hlasitost ale i realistický zážitek z rozmístění nástrojů.
Je to jednoduché, všechen zvuk musí přicházet zepředu, jako by jste byly na koncertě. 
V automobilu je to složitější. Není zde tolik prostoru pro ideální rozmístění reproduktorů. Malý prostor uvnitř automobilu znemožňuje kvalitní reprodukci nízkých frekvencí. A pokud se vám podaří ideálně rozmístit reproduktory, odrážení od různých ploch vám váš audiozážitek stejně zkazí. Navíc pokud budete chtít dosáhnout v automobilu stejné hlasitosti, jako u vašeho výkonného domácího kina, budete muset použít mnohem výkonnější aparaturu, která ovšem stojí víc peněz.

Pokud máte ve dveřích v originálních otvorech zabudované nějaké výkonnější reproduktory jistě jste si všimly že vám při hlasitější hudbě nují vibrují výplně dveří. To má samozřejmě negativní vliv na kvalitu produkované hudby. Tomuto jevu lze však snadno zabránit a to vyztužením a pevným přichycením ke dveřím. Umístění reproduktorů nízko u kotníků není také zrovna ideální. Nevhodné je i to že jako řidič sedíte blíže k levému reproduktoru jak k pravému a tak vnímáte víc zvuk z převážně z levého reproduktoru. A pokud si myslíte, že tomu zabráníte tím, že pouze zeslabíte levou stranu tak se pletete. V elektroakustice existují celé studie, které dokazují, že tento problém není zdaleka tak jednoduchý.
Ideálním řešením by bylo, kdyby by od vás byly oba reproduktory vzdáleny stejně. To je ovšem v běžném automobilu nemožné.

Na následujících řádcích si popíšeme, z čeho by se měla kvalitní audioaparatura skládat. Samozřejmě reproduktory, pokud budeme přidávat nějaké silnější budeme potřebovat i nějaký silnější zesilovač, výhybky, kapacitor a samozřejmě i pojistky, které jsou nutné pro to aby automobil nevzplál.

Nyní si jednotlivé komponenty popíšeme.

 

Reproduktory a jejich druhy
Rozlišujeme několik druhů reproduktorů:
basové
středové
výškové
širokopásmové
piezo výškové

 

Ukázka autohifi 

 Většinou autohifi zabírá celý automobil bývá tam místo pouze pro řidiče a spolujezdce.